4268 VI. - 8424 I. TÁRSASJÁTÉK folytatása

Temető járat Veszprémbe  ( Baby Come Back 1968 )

A helyzet az öregek és a kopaszok közt stabilizálód ni kezdett amikor eljött az idő a centi vágáshoz, már nagyon semmi nem érdekelte őket mi meg készültünk az újoncok bevonulására. Ebben az intervallumban olvastam a legtöbbet a könyvtárból. Tulajdonképpen akkor alapoztam meg a tudásom nagy részét, volt idő és jól is esett az időtöltés. Leszereltek az öregek bevonultak az újoncok ismerős nagyon nem volt, minden ment tovább a régi mederben. Emlékeim szerint a kollegák majdnem úgy viselkedtek az újoncokkal, mint elődeink. Hát ez volt ilyen az ember, mitől nem boncolgatnám én ebbe nagyon nem folytam bele sok értelmét nem láttam. Nagy történések nem voltak vagy legalább is ami emléket hagyott volna bennem. Telt múlt az idő és egyszer csak összehívták a századot valamikor 1968 májusa körül és kihirdették azt a parancsot a századból áthelyeznek vagy tíz - tizenöt embert Veszprémbe. Ezek közt szerepeltem én is. Előléptettek őrvezetőnek és majd valamikor júniusban lesz az áthelyezés. Nem nagyon értettem miért kell nekem is menni, jól el voltam itten, mint a befőtt. Hát ha menni kell akkor nincs mese a katonaság az már ilyen. Próbáltam kutakodni hova mi okból, nem sikerült sehova jutnom. Eljött az idő leadtuk a cuccokat és aztán Zalaegerszegről teherautóval vittek Veszprémbe. Gondoltam itt vég az arany életemnek és mint öreg katona kezdhetem előröl megtalálni a helyemet.

Egyszer csak megállt az autó és kiabálták megérkeztünk, ahogy a ponyvás autóból leszálltunk egy mező közepén találtuk magunkat. Azért nem volt olyan üres volt itt jó sok nagy katonai sátor és egy tégla épület amibe volt két iroda, meg valami raktár féle.

Elkezdődött a névsorolvasás és mit ne mondjak egy kicsit el voltam keseredve a régi jó létből egyszerre csak sátor és még ki tudja mi fog itt még történni, igaz nyár volt és meleg.

Hát felpörögtek a történések, egyre több és több autó jött egyre többen és többen lettünk. Névsorolvasás után oda jött hozzám egy százados amúgy ketten voltak és mondja maga lesz itt az írnok és jöjjek be az irodába a részleteket megbeszélni.

Na hát ez azért már nem olyan rosszul kezdődik, lehet ez még jobb is, de nem igazán értettem miről is van szó.

Röviden tömören az egyik százados kijelentette a felsorolt katonák elött, akik ide érkeztek jöttek, mint mi Zalaegerszegről, Nagykanizsáról, Lentiből és még máshonnan. Voltunk vagy cca. százötven - kétszázan. Holnap megtudjuk milyen  feladat vár ránk a hátralévő szolgálat idején.

Elkezdtük a sátrak szerint szétosztani az újdonsült legénységet, természetesen mindenki, aki egy helyről jött az szeretett volna egy sátorba kerülni, mert hát ismerték egymást és ez természetes. Ez többé kevésbé sikerült igyekeztem a feladathoz felnőni és megoldani ezt az egyszerű problémát.

Eljött az este a táborban volt sátor ez alatt étkeztünk, volt még egy sátor ez volt a tisztálkodás helye, itt voltak mosdók, zuhanyzók és természetesen a lakósátrak. Megtörtént az elhelyezkedés aztán vacsora és tisztálkodás és takarodó.  Jót aludtunk mindenki az utazás ( fapados teherautó ) és elhelyezkedés fáradalmaiba elfáradt. Kicsit nehézkes volt a felkelés másnap.

Reggel eligazítás és ismerkedés a jövővel.

Mint kiderült a 43 ÁÉV lakótelepet épít és utban van egy régi temető, amit exhumálni kell azaz meg kell szüntetni. Kitalálták a katonák kiválóan alkalmasak erre a feladatra és pénzbe sem kerül. A kaját a 43 ÁÉV szolgáltatta a többit meg mi.

Először kicsit értetlenül álltam de miért is kéne értsem, a katonaság sokszor nem mindig arra szolgált, ami érthető volt ez van ezt kell csinálni. Megnyugodtam a rend nem borult fel elkezdtem a dolgomat tenni. Kellett raktáros és személyzet a tábor rendben  tartására,  mert hát a többiek reggel reggeli után teherautóra és irány a munkahely. Raktáros Hegyi őrvezető lett és mindjárt kapott egy Pannonia motorkerékpárt, mert a raktári feladatokon túl volt más feladata is.

Az idő jó volt minden ment rendben a társaság összekovácsolódott. Érdekes új emberekkel jöttünk össze, mondhatni majdnem mindenki komoly egzisztenciális figura volt. Ennyi értelmes emberrel nem találkoztam a katonaságnál, mint itt  nem is értettem,  miért nekik kell a temetőt kitakarítani. Ilyen ez a világ nem mindere kell keresni a választ.

1968 06 16. tól Veszprém volt az új tábor. Itt elég laza volt minden majdnem, mint egy munkahely, de védtük a hazát igaz másképp. Jártunk fel a várba ott volt egy diszkó szerű kerthelység volt tánc és még más is jutott idő a szórakozásra is.

Jut eszembe anno volt egy sláger, ami megmaradt emlékeimben.:

ez volt Bébi kombajn….ami minden este ment.

A két századosunk karakteres figura volt. Egyik héten az egyik ment haza a másikon a kollégája. Hova is Nyíregyházára. Onnan helyezték Őket ide, az sem volt olyan közel nekik. Hétvégén mikor majdnem mindenki elment eltávra maradtunk egy páran. Purival Ő volt a kis köpcös parancsnok, akivel jobban voltam jóba. Nyár volt meleg volt, volt a közelben egy kocsma, mondom neki meghívom egy fröccsre vonakodva beleegyezett aztán már mentünk is inni a sokadik után már oldódott a hangulat és kicsit mélyebbre ástam a témát, innen folytatom tovább a történetet legközelebb és aztán a katonaságot be is fejezem, nagy tanulságokkal.